Geplaatst op

Spierpijn voorkomen

Spierpijn wordt in de wetenschap ook wel myalgie genoemd. Het hoeft in principe niet goed of slecht te zijn. Het betekent niet wanneer je tijdens het sporten een zware training hebt uitgeoefend, dat je per definitie spierpijn gaat krijgen.

Spierpijn kan verschillende oorzaken hebben

Vaak ontstaat spierpijn na overbelasting van uw spieren. Er ontstaat in de spieren een opeenhoping van afval dat melkzuur wordt genoemd. Meestal verdwijnt dit na een paar dagen wanneer je minder actief bent in het sporten. Ook na een dagje tuinieren of klussen kan spierpijn ontstaan. Je gebruikt spieren die je meestal niet alledaags zo intensief gebruikt en deze raken dan overbelast.

Er zijn twee vormen van spierpijn. De eerste vorm noemen we de vroege spierpijn. Dit is de spierpijn die ontstaat wanneer je aan het lijnen bent. Het lichaam krijgt minder calorieën binnen. Wanneer je ook extra gaat sporten (en dus ook je spieren) tijdens het afvallen is dat een prima keuze.

Overbelasting

Na het intensief trainen van de spieren tijden het afvallen, maak je als het ware kleine spierstructuren stuk door overbelasting. De volgende dag voel je de pijn in je spieren. Overbelasting van de spieren kun je goed behandelen met bijvoorbeeld Swissblue spiercrème.

Calorieën

Het is duidelijk dat wanneer je extra hard traint, je ook extra calorieën binnen moet krijgen, omdat de spieren dit als brandstof nodig hebben om de krachttraining te weerstaan. Het is dus essentieel om tijdens het lijnen de juiste voedingsstoffen binnen te krijgen. Denk bijvoorbeeld aan whey proteïne of goede Multi vitaminen.

Onderhoud

Je maakt zelf de keuze wat je belangrijk vindt qua oefeningen. Tip: train op je onderhoud. Wat houdt dat precies in? Het is de keuze of je snel veel wilt afvallen, of dat je gedoseerd wilt afvallen. Zo is het niet verstandig om een ​​crashdieet te gaan volgen. Bij een crashdieet zit je al heel snel 800 kcal onder je caloriebehoefte en op deze manier is er dus geen mogelijkheid voor je spieren om te herstellen.

Slaap voldoende

Een andere belangrijke tip is om voldoende te slapen. Na een zware training kunnen kleine microscheurtjes ontstaan in het bindweefsel van je spieren. Dit gebeurt tijdens de training. ’s Nachts tijdens de slaap wordt de testosteronspiegel verhoogd waardoor de groei en herstel van spieren wordt bevorderd.

Spiercrème om spierpijn te behandelen

Een spiercrème moet belangrijke kenmerken hebben om de spieren weer te kunnen herstellen. Het is belangrijk dat de doorbloeding van de spieren wordt bevorderd en dat de pijn wordt verminderd. Belangrijke bestanddelen in een spiercrème zijn: arnica en menthol. Arnica is van essentieel belang om de doorbloeding in de spieren te activeren waardoor de spieren voldoende voedingsstoffen kunnen opnemen. Menthol geeft een intensive verkoeling op de  pijnlijke plek waardoor je minder pijn ervaart.